“Plakat ćete kad je vidite.” Ili zašto je Hrvatska najpoželjnija turistička destinacija 2005.?

28. rujna 2005. |
Pogledajte sve članke na karti

Steve Dougherty, novinar New York Timesa koji je u svom članku o Hvaru napisao rečenicu iz naslova, još je dodao: “Ponesite rupčiće, trebat će vam” Njegove riječi prenio je hrvatski tisak ističući pritom i brojne druge reportaže o Hrvatskoj objavljene u vodećim svjetskim medijima; Jedno im je zajedničko: Hrvatska je ove godine totalno IN; Ili, ponešto stručnijim rječnikom rečeno, Hrvatska je (jedna od) najpoželjnijih svjetskih turističkih destinacija 2005; Rezultat je to brojnih anketnih istraživanja u nekoliko europskih zemalja, ali i mišljenje Lonely Planeta, jednog od vodećih svjetskih izdavača turističkih vodiča; Jeste li se zapitali: zašto baš Hrvatska i zašto upravo sada?

Uspjeh ne dolazi preko noći

Hrvatska je zemlja duge turističke tradicije. U turističkom razvoju imala je svojih uspona i padova, pluseva i minuseva. Mnogo toga u našem turizmu sigurno može bolje. Usprkos svemu, Hrvatska se posljednjih nekoliko godina polako uspinjala na ljestvici najpoželjnijih svjetskih turističkih destinacija. To je prva bitna stvar koju valja naglasiti – laskava titula nije došla preko noći (niti je, kao što će u tekstu biti pokazano, došla isključivo zahvaljujući nama samima). Primjera radi, istaknut ćemo već spomenutu izdavačku kuću Lonely Planet autori koje svake godine objavljuju top ljestvicu  svjetskih destinacija (država). Hrvatska je ove godine na vrhu te ljestvice, ali je već prošle godine bila u krugu pet najpopularnijih, ujedno i najpopularnija europska destinacija. Anketa koju je 2003. proveo Sunday Times Travel Magazin pokazala je kako će Hrvatska biti najpoželjnija destinacija za Britance u nekoliko sljedećih godina. Slično je i s gostima iz Francuske koji još od 2003. sve više dolaze u Hrvatsku, a u 2004. Hrvatska je bila “apsolutni hit” na francuskom emitivnom turističkom tržištu i u francuskim medijima. Iste, 2004. godine, Hrvatska je bila i najpoželjnija destinacija za Norvežane, a još od 1999. Hrvatska taj status ima u Češkoj i Slovačkoj. Zapravo želim istaknuti kako tema ovog članka nipošto nije trenutak, već proces.


Sl.1. Nadomak Maslinice na Šolti (snimio: A. Lukić)

Sustavno i stručno utemeljeno razmatranje postavljenih pitanja s geografskog aspekta zahtijevalo bi znatno dublje analize od ove koju upravo čitate (vidi bilješku na kraju teksta). Umjesto toga, nudimo čitatelju niz crtica u kojima će se tek dotaknuti neki elementi koji su, po mom i mišljenju nekolicine mojih kolega i profesora, utjecali da Hrvatska postane jedna od najpoželjnijih svjetskih destinacija 2005. Ono što slijedi zapravo je niz teza koje bi valjalo istražiti i utvrditi koliko svaka od njih doista pridonosi fenomenu Hrvatske kao ovogodišnjeg turističkog hita (i pridonose li uopće). Mahom su pisane afirmativno, konačno zato su i odabrane. Svaka od njih zasigurno krije i negativnosti koje zaslužuju objektivan kritički osvrt (priznajem, pročitavši članak u cijelosti osjećao sam se pomalo poput autora promotivne brošure), ali on će pričekati do nekog sljedećeg članka.

Teza 1. Hrvatska se približila „Europi“
Teza 2. Politički imidž Hrvatske se promijenio
Teza 3. Hrvatska – tamo gdje Mediteran susreće Istočnu Europu
Teza 4. Hrvatska – Mediteran kakav je nekada bio
Teza 5. „Zvijezda je rođena.“ (Sunday Times, veljača 2005.) iliti Hrvatska je IN u vodećim svjetskim medijima
Teza 6. Hrvatska ima nove autoceste
Teza 7. Hrvatska je cjenovno konkurentna destinacija Mediterana
Teza 8. Hrvatska nije pretrpana turistima
Teza 9. Hrvatska ima kvalitetnu turističku infrastrukturu
Teza 10. Hrvatska je trenutno dobitna kombinacija
Bilješke i izvori podataka